Naar aanleiding van de heraanleg van de Leuvensebaan hebben we de kans om de verkeersinrichting van het Langeveld en de omliggende straten te herbekijken. Elementen om mee rekening te houden zijn enerzijds het intensieve gebruik van het Langeveld als fietsroute en anderzijds het gebruik van de straat door de bewoners en andere inwoners van Holsbeek. Er werden drie scenario’s uitgewerkt en deze willen we graag met jullie bespreken.
Tot 2001 was er in heel het Langeveld tweerichtingsverkeer. Dit zorgde ervoor dat sluipverkeer werd vergemakkelijkt.
Tot de start van de werken op de Leuvensebaan was er in de Oude Daalputstraat éénrichtingsverkeer, richting het Langeveld. In het Langeveld zelf, tussen de Oude Daalputstraat en de Daalputstraat was er éénrichtingsverkeer richting Holsbeek Dorp.
Om het sluipverkeer tegen te gaan is er tijdens de werken aan de Leuvensebaan een omleidingsweg ingericht. Die omleidingsweg is in de Oude Dalputstraat en zorgt voor een knip ter hoogte van de Dreef.
Momenteel is de ruimtelijke context van het Langeveld dat er:
Het Langeveld heeft een lengte van 1200 meter tussen de Pleinstraat en de Oude Daalputstraat en een lengte van 860 meter tussen de Oude Daalputstraat en de Leuvensebaan.
Langeveld - Bebouwing aan 2 zijden
Langeveld - Bebouwing aan 1 zijde
Langeveld- Bebouwing aan 2 zijden
De verkeerssituatie van het Langeveld ziet er op dit moment zo uit: