Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X

Geef je mening over de scenario’s van het Langeveld

Bekijk de 3 scenario’s voor je feedback geeft

49
20

Deze suggesties werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 49 bijdragen
Goed doordacht. Mijn voorkeur is 2
Bevat ook het scenario 2 zoals ik het zelf zag. Dit is de situatie zoals het nu is en deze is op alle vlakken heel goed. De aanpassingen die voorzien zijn voor de veiligheid van de fietsers is daarbij ook de juiste aanpak.
Willy D.
0 0
lees meer
Scenario 1 geniet voorkeur. Langeveld kan bijdragen om de Leuvensebaan te ontlasten, die reeds over de gehele lengte over fietspad beschikt.
De Leuvensebaan werd in de loop der jaren steeds meer volgebouwd. Vandaag is het 1 grote lintbebouwing. Daarenboven kwamen in Holsbeek-dorp een heleboel woningen bij (Kartuizerstraat, achter voetbalveld). Dit brengt extra verkeer op de Leuvensebaan. Langeveld is een parallelweg met de Leuvensebaan en kan bijgevolg een deel van het verkeer slikken om de bewoners van de Leuvensebaan wat te ontlasten. Dit is zeker belangrijk wanneer de Leuvensebaan deels versperd wordt door werken, laden en lossen. Het biedt een uitwijkmogelijkheid die zou wegvallen indien geknipt. Mocht een knip toch de voorkeur genieten aan het einde van de bevraging, dan liever een scenario waarbij Langeveld in beide richtingen een uitweg heeft en de Leuvensebaan dus zo min mogelijk extra belast wordt.
Vincent D.
0 5
lees meer
Mijn voorkeur gaat naar scenario 2. Dit vind ik het veiligst voor de fietser. Scenario 1 zou ook nog kunnen maar scenario 3 zeker niet.
Scenario 2 is het veiligst voor de fietser
Kristel V.
0 0
lees meer
Scenario 2 heeft mijn voorkeur
De oorspronkelijke titel was ' Samen naar een veiliger Langeveld' ; scenario 2 komt hier het meest aan tegenmoet. Het remt alle doorgaand verkeer en zorgt zo voor de meeste veiligheid. Scenario 1 zou ons terugbrengen naar de oorspronkelijke situatie en dat was levensgevaarlijk voor fietsers door de lange, rechte straat die aan passanten uitnodigd om heel snel te rijden. Scenario 3 zou sluipverkeer en snel rijden ook niet verhinderen; wat net wordt aangehaald als 1 van de voordelen van dit scenario. Als ik zie hoeveel autos vandaag nog steeds de straat inrijden en moeten omkeren, omdat ze gewoon hun (oude) GPS volgen EN het bord plaatselijk verkeer negeren, dan denk ik niet dat scenario 3 veel gaat doen aan de verminderen van het verkeer en het veiligeer maken van de straat. Bij scenario 2 volgt aanpassing GPS Het voordeel van scenario 3 dat het "Verkeer tussen de twee sites van Roelants mogelijk blijft via de Oude Daalputstraat" is zeker geen bijdrage aan de veiligheid, zeker omdat het vroeger net de snelheidsduivels van Roelants waren die snelheden tussen 70 en 100 km/u halen op het langeveld, richting het dorp. Dat gaat niet veranderen als ze via de daalput omhoog moeten hoor. Dat scenario 3 het zou halen, net om Roelants tegenmoet te komen is behoorlijk ongelofelijk. Aanwezigen van de informatievergadering vertelden me trouwens dat het daar al duidelijk werd dat het scenario 3 zal worden, dus groot is mijn hoop niet dat deze burgerparticipatie iets gaat opleveren...
Tom A.
0 0
lees meer
Scenario 3 lijkt me het meest aangewezen voor een logische verkeersdoorstroming van fietsen en andere voertuigen.
Als er een knip geplaatst wordt op de juiste plaats zal dit het autoverkeer in het Langeveld grotendeels ontmoedigen. Scenario 1 ontmoedigd het verkeer onvoldoende in het Langeveld Scenario 2 zorgt voor hinderlijke/gevaarlijke verkeersbewegingen voor fietsers: kerende wagens en wagens die steeds de weg moeten dwarsen of kruisen bij het in- of uitrijden van de oprit of garage. Dit veelvuldig dwarsen van de rijbaan is enorm toegenomen sinds de huidige knip: iedereen moet altijd richting Pleinstraat of komt er vandaan. Echter, elk van de scenario’s omzeilt de algemene moeilijkheden van sluipverkeer in Holsbeek: zolang sluipverkeer niet overal ontmoedigd wordt op de LeuvenseBAAN (nooit een steenweg geweest, de steenweg ligt tussen Leuven en Aarschot of Leuven en Diest) lijkt het me best om het lokaal verkeer te verdelen over de aanwezige banen, wegen en straten. Linden, Rijmenan en andere gemeenten slagen er in om het doorgaand verkeer te weren en zij die erdoor moeten, te dwingen om de snelheid te respecteren. Mogelijkheden genoeg en inspiratie allom.
Helwig V.
0 1
lees meer
Voorkeur voor scenario 1 of eventueel 3. Maar zeker niet 2.
Scenario 1 is zoals het vroeger was. Dit werkte goed volgens mij. Weinig sluipverkeer op het Langeveld. Fietsers konden veilig fietsen. Ik heb er zelf ook jaren gefietst en heb me nooit onveilig gevoeld daar. Veel verkeer was er ook niet. Voordeel is dat inwoners van het Langeveld (vnl tussen Oude Daalputstraat en Pleinstraat) makkelijk naar Holsbeek-Dorp kunnen rijden. Scenario 2 is voor mij een no-go. Dit zorgt ervoor dat inwoners en bezoekers van het Langeveld veel moeten rondrijden, dit geeft ook meer verkeer op de Leuvensebaan. Scenario 3 is eventueel een mogelijkheid. De bewoners en bezoekers van het Langeveld moeten minimaal omrijden. Het sluipverkeer wordt deels geweerd uit het Langeveld. Maar biedt weinig voordelen ten opzicht van scenario 1 denk ik. Conclusie: houden zoals het vroeger was (voor de wegenwerken op de Leuvensebaan). Wat goed is moet niet veranderd worden.
Els V.
0 1
lees meer
Mooie aanzet om onze gemeente nog meer leefbaar te maken én inwoners te betrekken. Scenario 2 is zonder twijfel het meest logische.
Scenario 2 is van alle scenario's het meest logische. Het houdt de balans tussen bereikbaarheid voor bewoners van Langeveld en verkeersafremmend voor doorgaand (niet plaatselijk) autoverkeer (voor doorgaand autoverkeer is immers de Leuvensebaan als deel van ruggegraatproject (her)aangelegd). Langeveld is reeds in de praktijk een fietsstraat: zowel voor fietsverkeer van ouders en kinderen naar de twee scholen, naar en van Leuven, als voor fietstoerisme. Traag verkeer moet meer gestimuleerd worden, zowel voor veiligheid, gezondheid, financieel, en om onze planeet te redden. Het heeft immers een voorbeeldfunctie naar iedereen en kinderen in het bijzonder, fietsen moet een gewoonte worden maar wel op een veilige en aangename manier. En dat kan alleen door verstandige inrichting. Scenario 2 is dan ook de enige optie als eerste stap naar een moderne gemeentelijke infrastructuur. Langeveld maakt ook officieel deel uit van Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, waardoor het nog beter inrichten (de betonblok-knip is een goede start) voor 90% gesubsidieerd wordt.
Ronald H.
0 0
lees meer
Scenario 2 werkt nu al prima - maar waarom je beperken tot Langeveld?
De knip in Langeveld werkt nu al prima. Zeker te behouden! Aangenaam en veilig om te fietsen, lopen, wandelen. Ook de buurtbewoners geraken er nog met hun auto. Doorgaand verkeer hoort er niet en wordt zo efficiënt geweerd. De huidige opstelling bespaart ook op onnodige investeringen in fietspaden waardoor je dat budget weer aan andere zaken kan besteden (ontharding, bomen, bermen, ...). De vermelde nadelen bij scenario 2 zijn wel een lachertje: - Roelants: de vraag is vooral of die activiteit compatibel is met de (nieuwe) ligging, draai aub de redenering niet om - Auto's die moeten omrijden: serieus? Een voertuig dat voor jou de inspanning doet.. - Meer verkeer op de Leuvensebaan: was dit niet het doel? - er is echter minder bewoning in de Daalputstraat: net daarom is er nood aan meer ambitie om ook dit stuk aan te pakken en terug te geven aan de bewoners, wandelaars, fietsers en de natuur. Nog enkele tips: - onthard het tijdelijk aangelegde stuk bij de Oude Daalputstraat - Daalputstraat: voorzie daar ook een knip voor auto's - Geef ruimte aan de natuur : kijk naar de voorbeelden ecoveloduct, ontharden tot 1 baansweg met passeerstroken, fietstraten om fietspaden uit te sparen en te ontharden, plaats meer bomen en struiken want Holsbeek is te grijs in de buurt van bebouwing - Plaats niet nog meer verkeersborden (bv. zone 30, 30, ...) als je toch geen handhaving voorziet. Men houdt zich er toch niet aan (cfr. Holsbeek-dorp) - Denk aan de nieuwe vervoersmodi: bakfietsen,etc
Tim B.
0 0
lees meer
Voorkeur voor scenario 2
Scenario 1 is zoals het vroeger was - een drama qua snelheid en overlast van sluipverkeer en vrachtwagenverkeer van Roelandts (ook ‘s nachts aan hoge snelheid) terwijl deze straat voor de jeugd van Holsbeek een veilige haven zou moeten zijn voor fietsers en bromfietsers. Scenario 2 zijn we ondertussen gewoon en heeft rust en veiligheid gebracht. De klaagzang omtrent het ‘zogezegde omrijden’ is verwaarloosbaar. De veiligheid van onze en andere kinderen is prioritair.
An B.
0 1
lees meer
Mijn voorkeur gaat naar scenario 2.
Welk scenario ook gekozen wordt, zou ik van het Langeveld een "Fietsstraat" maken: fietsers niet inhalen en max. 30 km/u
Luc M.
0 0
lees meer
Mijn voorkeur : Scenario 2 , meest veilig voor zwakke weggebruikers
Omdat er snel gereden wordt in Langeveld zou het wenselijk zijn , die te beperken tot 30km/u en dit door controles af te dwingen , anders heeft het niet veel zin en blijft het gevaarlijk fietsen , zelfs met dit scenario .
Vital N.
0 0
lees meer
voorbeeld van scenario 3
De verbindingsweg tussen Wommersom en Oplinter is op deze manier gemaakt. Je kan dat bekijken via Streetview: Ganzendries 243-252, Linter. Eén enkele baan voor tweerichtingsverkeer, met uitwijkstroken en een breed fietspad ernaast. Mensen uit de streek zeggen dat ze deze baan zoveel mogelijk vermijden, en alleen nemen als ze echt daar moeten zijn - dus een andere weg nemen als ze een doorgangsweg zoeken. Het wordt als zeer frustrerend ervaren om langs deze weg te rijden. Toegepast hier: wie van Leuven naar Holsbeek moet, zal de autostrade of de Leuvensebaan nemen; zelfs wie van de Plein komt.
Jan D.
0 0
lees meer
Liever een extra bewonersvergadering
Ik heb liever een extra bewonersvergadering met enkele specialisten ipv dat dit meteen gestemd gaat worden in September. Dan kunnen jullie een samenvatting geven van alle meningen en antwoorden op de vragen die hier nog gesteld worden. De suggesties zijn ook maar matig uitgewerkt. De politiekers kunnen misschien nu al hun buurtronde eens doen ipv de week voor de verkiezingen?
Raf B.
0 0
lees meer
Scenario 2 in combinatie met fietsstraat
Scenario 2, situatie zoals het nu al is, vind aangenamer dan toen het vroeger was. Door van het Langeveld een fietsstraat te maken, wordt het nog wat veiliger voor de fietsers én voorkom je dat er te snel gereden wordt, waardoor het ook voor de buurtbewoners aangenaam wonen blijft.
Tinne V.
0 0
lees meer
Ontbreek een plan van aanpak waarbij rekening gehouden wordt met alle buurtbewoners en weggebruikers.
Het zou ook een verbetering moeten zijn voor de Leuvensebaan, Daalputstraat en het gedeelte van het Langeveld tussen de 2 voorgenoemde straten. Misschien moet men is verder kijken dan naar een enkele maatregel in het Langeveld. Daalputstraat en Leuvensebaan zijn onderdeel van het fietsnetwerk Vlaanderen, Langeveld is een (waardevolle) alternatieve route. De Daalputstraat maakt ook over zijn gehele lengte deel uit van het wandelnetwerk Hageland inclusief 3 wandelknooppunten. Doch vermeld men in scenario 2 een effect van meer verkeer in de Daalputstraat geen erg is want minder bewoning. De vele wandelaars en fietsers in deze straat worden echter nu al in de kant gereden door ongeduldige automobilisten. Men vergeet hierbij ook dat het verlengde van deze straat een woonwijk is in Wilsele. Ik merk ook dat er belang wordt gehecht aan de aanleg van een biodiverse berm. O.a. de Daalputstraat heeft momenteel illegale wegverbredingen met asfaltpuin in een natuurgebied die men kan omvormen in natuurlijke bermen met eventueel een paar passeerstroken. Het kan tevens helpen om het sluipverkeer terug te dringen wat momenteel door die verbredingen gefaciliteerd wordt. En minder sluipverkeer daar komt automatisch Langeveld en Leuvensebaan ten goede. Nog een uitsmijter, mocht onze gemeente vol voor fietsers en natuur willen gaan. De brug over de E314 omvormen tot een ecoveloduct en hiermee een pionier zijn. Wat men ook beslist, moge het ten goede komen van zo veel mgl. Holsbekenaren.
Koen D.
0 0
lees meer
Onze voorkeur: scenario 2
De huidige situatie is het meest veilige, aangename scenario.
Saskia T.
0 0
lees meer
scenario 3 is het beste evenwicht tussen alle belangen: sluipverkeer wordt gehinderd maar bewoners kunnen in beide richtingen weg; vnl bewoners dus
3 als evenwicht voor alle belangen: bewoners kunnen in alle richtingen weg, hoeven geen grondafstand te doen en wonen in een rustige straat. Doorgaand (sluip)verkeer wordt gehinderd: de moeilijke doorgang zal zoveel vertragen dat men gewoon op de autostrade zal bijven aanschuiven. Net zoals er nu merkbaar minder verkeer via de Leuvensebaan zich een weg zoekt. Enkel lokale bewoners kunnen al eens van school in De Plein rechttoe rijden, of na de Delhaize eens langs daarrijden: dat is beperkt. Controle op de 50 km zal nodig blijven, maar zal vnl eigen mensen betreffen: overtreders misschien op facebook zetten? Voor de fietsers is het geen probleem dat er ook auto's zijn: ze mogen niet met teveel zijn, niet te hard rijden. En niet teveel op straat parkeren: ook op Langeveld parkeren met parkeerkaart? Het kan helpen om heel Langeveld een fietssuggestiestrook te maken: twee grote rode banen aan beide kanten, lijkt wel te werken als psychologie. Al trekt een recente studie dat ook weer in twijfel: nutteloze investering is het dan.
Jan D.
0 0
lees meer
Mijn voorkeur gaat uit naar scenario 2 omdat dit het meest fiets- en wandelvriendelijk is.
Het Langeveld is gekend voor hoge snelheden bij doorgaand verkeer.
Guido F.
0 1
lees meer
Alle scenario's leggen zowel voor Langeveld als Leuvensebaan de klemtoon op functioneel gebruik door de auto en gaat zo in tegen het projectdoel.
Het projectdoel is "Samen maken we van Langeveld een veilige fietsroute". Dit veronderstelt dat het hoofdfunctioneel gebruik van het Langeveld de "fiets" is. Veilige fietsroutes creëer je door fietsen te scheiden van gemotoriseerd vervoer zoals moto's, auto's, vrachtwagens en bussen. Het realiseren van deze hoofddoelstelling kan door: 1) het gemotoriseerd vervoer zo snel als mogelijk afleiden naar de Leuvensebaan (door de 3 eerste stukjes van het Langeveld alternerend eenrichting te maken en door wie uit de Daalputstraat komt zo snel als mogelijk naar de Leuvensebaan te leiden door eenrichtingsverkeer ter hoogte van de zagerij omhoog) 2) sluipverkeer in zowel Langeveld als Daalputstraat te vermijden (door bovenstaande, door behoud van de huidige knip en door ervoor te zorgen dat het eerste deel van het Langeveld enkel via de Erembodegemstraat bereikbaar is en niet meer via de Leuvensebaan rechtstreeks) 3) fietsvriendelijke verkeersregels in te voeren (door de bestaande voorrangsregels met voorrang van rechts te herbekijken en voorrang te geven aan fietsers in het Langeveld of de invoering van een fietsstraat in volledige Langeveld of andere snelheidsbeperkende maatregelen). Belangrijk om hierbij ook het kruispunt ter hoogte van de Pleinstraat mee te nemen en de voorrang van rechts wegwerken). Jammer ook dat niet aan de aangename inrichting wordt gedacht (bv. bankje onder een boom, wat minder asfalt in het Langeveld en meer groeninrichting met eventueel ruimte voor water, ...)
Nele B.
0 2
lees meer
Er ontbreekt een heel efficiënt scenario zonder knip
Om sluipverkeer tegen te gaan kan je ook gewoon met borden 'verboden toegang in beide richtingen' werken met onderborden 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' en 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers'. Op die manier kan je sluipverkeer ontmoedigen en handhaven, wordt Langeveld een luwere baan voor zwaar verkeer en blijft het even vlot bollen als vandaag. Voor bewoners maar ook voor speed pedelecs en wielersport die deze baan veelal verkiezen boven de Leuvensebaan wegens minder autoverkeer. Het vermijdt tevens frustratie die inherent is aan inrichting van fietsstraten in locaties die er zich niet voor strekken: luw, lang en landelijk.
Vincent D.
0 2
lees meer
Als bewoner van het Langeveld, ergens halverwege, geniet scenario 2 mijn voorkeur.
Bij Scenario 1 wordt terug sluipverkeer aangetrokken voor autobestuurders die het geduld niet hebben om de Leuvensebaan te gebruiken omwille van geparkeerde auto's en wegversmallingen (vooral avondspits in de week en zaterdag). Aangezien deze elementen niet aanwezig zijn in het Langeveld wordt dan ook niet zo gekeken naar de snelheid waarmee men door het Langeveld raast. Scenario 2 biedt de mogelijkheid aan de fietsers en voetgangers om het Langeveld op een veilige manier te gebruiken. Scenario 3 werd in functie van een bedrijf gecreëerd. Ik persoonlijk vind dit een verkeerde instelling. Wat als het bedrijf binnen een paar jaar verdwijnt uit het Langeveld, gaat de situatie dan terug aangepast worden aan de volgende uitbater van het bedrijf. Ik denk toch dat de bewoners de belangrijkste gebruikers zijn van de straat en dat de straat niet dient aangepast te worden aan de eisen ven een bedrijf waarvan men geen zekerheid heeft dat het daar zal blijven bestaan. Ik heb ook nog een algemene opmerking ivm het gebruik van het Langeveld. Welk scenario er ook wordt uitgewerkt, veel hangt af van de mentaliteit van de gebruikers. Als iedereen zich houdt aan wat er verwacht wordt van hem, zowel voor de autobestuurder, de fietser, de voetganger, ... zou het altijd een leefbare straat moeten zijn. Maar als het merendeel zijn voeten veegt aan wat er verwacht wordt, zal je nooit een perfecte oplossing vinden. De mentaliteit van de mensen in het verkeer dient bijgewerkt te worden. Guy D.
Guy D.
0 0
lees meer
Ik kan me bij scenario 2 en 3 vinden, met een lichte voorkeur voor scenario 3.
Scenario 2 is misschien veiliger voor de fietser en voetganger, aangezien er enkel plaatselijk verkeer zal zijn in het stuk tussen de Pleinstraat en de Oude Daalputstraat. Voor het milieu vind ik het een nadeel omwille van de grote omwegen dat we moeten maken. Voor bewoners die nabij de Attenhovedreef wonen (en naar het Dorp moeten of andersom) is dit een omweg van 2,3 km. Voor bewoners die achter de zagerij wonen (en van Wilsele-Putkapel komen) is het een omweg van 850 m, aangezien dit stuk eenrichtingsverkeer wordt. Ik denk dat de impact van eventueel sluipverkeer bij scenario 2 eerder klein zal zijn omwille van de verkeersremmende uitwijkstroken in de Oude Daalputstraat. Misschien is een proefopstelling van scenario 3 mogelijk gedurende enkele maanden, met snelheidsmeter in het midden van het Langeveld? Parkeren langs de straat heeft ook een vertragend effect op de snelheid van het verkeer. In elk geval moet de 'knip', waar hij ook komt, voorrang geven aan de fietsers en veilig en voldoende breed zijn voor voetgangers. Een voetpad is misschien ook wenselijk langs de Oude Daalputstraat, aangezien de Dreef (alternatief) niet echt toegankelijk is voor rolstoelgebruikers of mensen die niet goed te been zijn.
Eric U.
0 0
lees meer
Het 3de is volgens ons het beste
moeten nodeloss omrijden nu.
Lut V.
0 0
lees meer
2 heeft mijn voorkeur wegens meest fiets en lopersvriendelijk
Minder drukte, zonder knip wordt er bij één richtingsverkeer toch harder gereden, voor verkeer in twee richtingen is de weg dan weer vrij smal en moet de weg aan het kasteel deels breed blijven
Frederik V.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 49 bijdragen