Geef je mening over de scenario’s van het Langeveld
Geef je mening over de scenario’s van het Langeveld
Bekijk de 3 scenario’s voor je feedback geeft
49
0
20
0
Deze suggesties werden reeds ingediend
Scenario 2 geniet mijn absolute voorkeur: geen doorgaand verkeer mogelijk in het Langeveld tussen Oude Daalputstraat en Pleinstraat.
Scenario 1 en 3 zullen sluipverkeer niet tegenhouden. Als doorgangsweg met tweerichtingsverkeer is het Langeveld niet geschikt. Ik ben geen voorstander van een fietsstraat: een (trage) fietser 1200m moeten volgen als automobilist is geen cadeau.
Een dubbele knip zodat geen doorgaand verkeer mogelijk is, maar niet alle bewoners moeten omrijden, is een niet-voorgesteld alternatief: huidige knip verleggen voorbij Oude Daalputstraat en een knip halverwege Oude Daalputstraat en Pleinstraat. Bewoners die tussen beide knippen wonen, kunnen dan weg via Oude Daalputstraat.
lees meer
mijn voorkeur gaat uit naar scenario 2 gevolgd door scenario 3
Als ik ze wat nader bekijk is het voor mij duidelijk dat scenario 2 voor fietsers als de beste keuze is. Scenario 3 is ook ok voor fietsers maar men loopt het risico dat er sluipverkeer kan komen waardoor in een minder rustige straat gaan moeten rijden. Men zou dit kunnen verhinderen door de snelheid op 30km/uur te zetten. Of nog strenger als een “Fietsstraat” te catalogeren. De Pleinstraat zou men beter ook als een voorrangsweg organiseren, juist zoals nu is gebeurd met de Leuvensebaan.
lees meer
Absolute voorkeur voor scenario 2
Scenario 1:
Dit zal ongetwijfeld veel verkeer aantrekken, Langeveld is daar niet geschikt voor. De Leuvensebaan is een verbindingsweg en heeft een veilig fietspad.
Scenario 3:
De doorgang vervelend maken door aanleg van passeerstroken zal het sluipverkeer maar beperkt tegenhouden, geparkeerde auto's op de Leuvensebaan zijn even vervelend. Het is vooral frustrerend voor de bewoners die er dagelijks verplicht langs moeten, zij zijn de dupe van de passeerstroken.
Scenario 2:
De situatie zoals ze nu is gaat goed. Er is ruimte voor de zwakke weggebruiker, en auto's moeten elkaar zelden kruisen. Het aantal fietsers en wandelaars bij mooi weer is bijzonder groot, ook zij zullen ongetwijfeld dit scenario verkiezen.
lees meer
2 heeft mijn voorkeur wegens meest fiets en lopersvriendelijk
Minder drukte, zonder knip wordt er bij één richtingsverkeer toch harder gereden, voor verkeer in twee richtingen is de weg dan weer vrij smal en moet de weg aan het kasteel deels breed blijven
lees meer
We menen dat scenario 3 zeker te vermijden is.
Scenario 3 lijkt geen verbetering voor fietsers op (lange stuk) Langeveld, en ook niet als ingreep tegen sluipverkeer. Integendeel, we verwachten veel frustraties in de Oude Daalputstraat. Passagestroken in de Oude Daalputstraat lijken een theoretische oplossing. We vrezen dat het eerder uitwijken zal worden in de berm.
Wanneer men op het originele rijvak van de Oude Daalputstraat vanuit Langeveld de Leuvensebaan bereikt, is er hier zeer slecht zicht op de Leuvensebaan zijde Holsbeek-Dorp. Er is zeer slecht zicht op de fietsstrook, en ook op het rijvak. We verwachten hier gevaarlijke verkeerssituaties. Het slechte zicht wordt niet enkel veroorzaakt door het hekwerk en het groen van het hoekperceel, maar ook door de langshelling van de Oude Daalputstraat.
lees meer
Voorkeur voor scenario 2
Scenario 1 is zoals het vroeger was - een drama qua snelheid en overlast van sluipverkeer en vrachtwagenverkeer van Roelandts (ook ‘s nachts aan hoge snelheid) terwijl deze straat voor de jeugd van Holsbeek een veilige haven zou moeten zijn voor fietsers en bromfietsers.
Scenario 2 zijn we ondertussen gewoon en heeft rust en veiligheid gebracht. De klaagzang omtrent het ‘zogezegde omrijden’ is verwaarloosbaar. De veiligheid van onze en andere kinderen is prioritair.
lees meer
2 heeft mijn voorkeur wegens meest fiets en lopersvriendelijk
Minder drukte, zonder knip wordt er bij één richtingsverkeer toch harder gereden, voor verkeer in twee richtingen is de weg dan weer vrij smal en moet de weg aan het kasteel deels breed blijven
lees meer
Mijn voorkeur gaat naar scenario 2 al blijf ik op mijn honger voor een grondig doordachte aanpak die niet alleen naar het stuk tussen Zagerij en plein
Langeveld IS deel en ligt op het fietsnetwerk Vlaanderen. Dit zou het geknipte moment zijn om net als vele andere Vlaamse gemeentes de straat conform aan te passen. Wijgmaal, Tremerlo! Wezemaal ea hebben hier al werk van gemaakt door ofwel te beperken tot lokale bewoners en/of fietsstraten in te voeren. Jammer dat dit in Holsbeek niet kan. Scenario 1 en 3 stimuleren sluipverkeer (niet noodzakelijk wazegebruikers) voor iedereen die van Action, Aldi enz komt om snel (!) de Leuvensebaan te ontwijken. Er is een weg die de gemeentes verbindt = Leuvensebaan. Heel veel geld is naar het ruggegraadpriject gegaan. Dit nu omzeilen door het autoverkeer te laten racen op een paralelle fietsweg is zonde. Scenario 2 is dan nog best of, doch vrachtwagens toelaten die aan heuse snelheid door het eerste stuk racen en nadien boomstammen lossen op Leuvensebaan (meestal op het fietspad) lijkt me minstens aan te pakken.
lees meer
scenario 3 krijgt onze voorkeur
Voorkeur voor scenario 3. Zo kan elke bewoner van het Langeveld met de auto richting Leuven en richting Aarschot zonder al te veel omweg te moeten maken. Fietsers en voetgangers krijgen zo toch ook ruimte in het Langeveld. Aan de knip aan de Oude Daalputstraat en Langeveld zou best wel een snelheidsremmend element voorzien worden. Anders wordt dit 's morgens zeker terug een sluipweg met één rechte bocht. Van rechts kan daar toch geen verkeer komen, tenzij fietsers. En die gaan bij bosjes tegen de poort aan het Kasteel gereden worden.
Best ook dan aanduidingen waar fietsers en voetgangers kunnen rijden of gaan. Zachte berm is op de meeste plaatsen nog terrein van de honden en hun behoeften.
lees meer
Er ontbreekt een heel efficiënt scenario zonder knip
Om sluipverkeer tegen te gaan kan je ook gewoon met borden 'verboden toegang in beide richtingen' werken met onderborden 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' en 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers'. Op die manier kan je sluipverkeer ontmoedigen en handhaven, wordt Langeveld een luwere baan voor zwaar verkeer en blijft het even vlot bollen als vandaag. Voor bewoners maar ook voor speed pedelecs en wielersport die deze baan veelal verkiezen boven de Leuvensebaan wegens minder autoverkeer. Het vermijdt tevens frustratie die inherent is aan inrichting van fietsstraten in locaties die er zich niet voor strekken: luw, lang en landelijk.
lees meer
Voorkeur scenario 2 met opmerkingen
Graag zone 30 in langeveld en klein langeveld.
Geen aparte fietspad, die liggen er toch meestal slecht bij, ook geen hindernissen waardoor fietsers/steppers/rolschaatsers/... kunnen vallen.
Voorrang voor zachte weggebruikers.
Afscheiding voetpad oke, maar de voetpaden in het langeveld liggen er slecht bij voor lopers zoals losse klinkers, putten en vaak schuin aflopend. Ik loop liever op de weg, weliswaar aan de linker zijde. Een breed grindpad voor wandelaars/lopers zoals het dijlepad in Leuven? Of een suggestie wandel/loopstrook. Een bankje en boom zoals in een ander voorstel vind ik ook een leuk idee.
Graag anticiperen op verkeer van de toekomst, vb de bakfietsen, of wat gaat het volgende zijn.... Indien een knip moeten alle fietsers hier vlot door kunnen.
Kunnen hulpdiensten/vuilkar door aan de knip? Paaltjes die zakken?
De knip zoals ze nu is vind ik de beste, als ik naar Holsbeek dorp moet met de auto rij ik wel rond.
Kan Roelants nergens anders dan het langeveld naartoe, aan de zagerij ofzo? Is dat al onderzocht? Een extra (veld)weg voor hun voorzien tss leuvensebaan en langeveld? Ik vind het wel raar dat Roelants zo belangrijk is voor de gemeente.
Ik lees ook niets over wat men juist met het wegdek/afwatering/... in het langeveld wilt doen? Komt hier een nieuw wegdek? Terug beton gieten (is dat milieuvriendelijk?) Moeten er nieuwe leidingen voorzien worden? Gaan er gerecycleerde producten gebruikt worden indien grote aanpassingen? Is er aandacht voor doorwatering?
lees meer
Goed en niet goed de autogebruikers zijn weeral de dupe
Scenario 1 straat breder maken en apart fietspaden langs beide kanten verbreding van de weg moet mogelijk zijn nu teveel verkeer langs de Leuvensebaan waardoor de bewoners nu de dupe zijn van al dat druk verkeer . De hele straat zone 30 maken waar de knip zou komen aan chateau
Nu moet ik soms 6 keer stoppen op de Leuvensebaan om te kunnen passeren vind ik ook ni echt milieuvriendelijk . Ik fiets ook heel veel en fietsers moeten zich ook aan de regels houden want sommige die fietsen gelijk zotten en zien naar niks sommige mensen moeten heropgevoed worden
lees meer
ik kies scenario 2
ik kies scenario 2 omdat ik al jaren dagelijks langs het Langeveld fiets en deze knip echt als een verademing heb ervaren. Ik vroeg me al jaren af waarom dit geen fietsstraat werd (wat blijkbaar in geen enkel scenario aan bod komt, jammer)
lees meer
Mijn voorkeur : Scenario 2 , meest veilig voor zwakke weggebruikers
Omdat er snel gereden wordt in Langeveld zou het wenselijk zijn , die te beperken tot 30km/u en dit door controles af te dwingen , anders heeft het niet veel zin en blijft het gevaarlijk fietsen , zelfs met dit scenario .
lees meer
Scenario 2 heeft zijn nut bewezen en geniet dus de voorkeur
'Samen naar een veiliger Langeveld', dus ligt de focus op de veiligheid van zwakke weggebruikers in Langeveld. Het comfort van de autobestuurder dient ondergeschikt te blijven aan die veiligheid mijns inziens.
Scenario 1 maakt de auto tot koning want resulteerde vroeger al in sluipverkeer owv één rechte lijn van Pleinstraat tot in Holsbeek-Dorp. Project Zone 30 van Stad Leuven (kernen Wilsele en Wijgmaal) impliceert nog meer auto's op zoek naar een snel alternatief voor E314 & Aarschotsesteenweg via Waze, Maps en andere technologie. Zeker af te raden scenario dus.
Scenario 3 behoudt de knip, maar halfslachtige oplossing om sluipverkeer te ontraden want het gedeelte dat het meest uitnodigt tot hoge snelheden tot aan de dreef blijft een alternatieve sluipweg voor het stuk in de Leuvensebaan met geparkeerde wagens die het verkeer afremmen.
Enige voordeel in dit scenario is de omweg te vermijden voor bewoners... wanneer ze met de auto rijden. Die 2 minuten tijdswinst weegt mijns inziens niet op tegen de veiligheid van wandelaars en fietsers (vaak beginnende fietsertjes en schoolgaande jeugd) op de drukste momenten.
Scenario 2 heeft zijn nut al bewezen + laat toe het tijdelijke asfalt aan de Oude Daalputstraat volledig terug weg te halen (ontharding + groene karakter van onze gemeente). De huidige situatie vereist overigens geen andere verharding (voetpaden,...)
lees meer
Scenario 1 geniet voorkeur. Langeveld kan bijdragen om de Leuvensebaan te ontlasten, die reeds over de gehele lengte over fietspad beschikt.
De Leuvensebaan werd in de loop der jaren steeds meer volgebouwd. Vandaag is het 1 grote lintbebouwing. Daarenboven kwamen in Holsbeek-dorp een heleboel woningen bij (Kartuizerstraat, achter voetbalveld). Dit brengt extra verkeer op de Leuvensebaan. Langeveld is een parallelweg met de Leuvensebaan en kan bijgevolg een deel van het verkeer slikken om de bewoners van de Leuvensebaan wat te ontlasten. Dit is zeker belangrijk wanneer de Leuvensebaan deels versperd wordt door werken, laden en lossen. Het biedt een uitwijkmogelijkheid die zou wegvallen indien geknipt.
Mocht een knip toch de voorkeur genieten aan het einde van de bevraging, dan liever een scenario waarbij Langeveld in beide richtingen een uitweg heeft en de Leuvensebaan dus zo min mogelijk extra belast wordt.
lees meer
Scenario 2 heeft mijn voorkeur
Door een vermindering van doorgaand verkeer + afremmen van de snelheid, is scenario 2 de veiligste optie voor fietsers, voetgangers en kinderen in de straat. Op de brede stukken van het Langeveld (vanaf zagerij richting Dorp) zouden verkeersremmers de veiligheid verder kunnen verhogen, eventueel samen met het inrichten van een fietsstraat voor dit gedeelte. Deze verkeersremmers kunnen groen zijn (bv bomen?), passend bij onze groene gemeente! De andere scenario's zijn minder interessant omdat ze het sluipverkeer zullen verhogen. Vooral tijdens het spitsuur vrees ik dat de verkeerssituatie opnieuw onveiliger wordt, niet in het minst voor onze fietsende kinderen/jeugd!
lees meer
Scenario 3 is het enige wat voor ons van toepassing is. De vrachtwagens alsoo, …kunnen niet keren als de betonblokken in de huidige positie blijven
Vrachtwagens kunnen niet keren waardoor ze achteruit de volledige straat moeten uitrijden. Onze oprit is geen openbare draaiplaats voor vrachtwagens. Onze brievenbus werd al drie keer omvergereden.
lees meer
Misschien beter zo laten.
Beste, laat ons vooral geen bomen planten of planten bakken, Holsbeek heeft al genoeg groen.
Waar wel een dringende nood aan is, is heropvoeding van de fietsers.
Toen wij met onze fiets die avond van het gemeente huis kwamen hebben enkele wieler( toeristen) zoals gebruikelijk ons voorbij gereden op de baan, alhoewel er wel degelijk een fietspad aanwezig was. De commentaar die je dan krijgt gaat van in de week tot het weekend als het echt een plaag is van kwaad naar erger. Daarom is het zeker niet nodig om het langeveld nog meer fiets vriendelijk t e maken. Zorg er liever voor dat er geen geparkeerde wagens op de leuvensbaan en langeveld zijn. Zo hebben de fietsers en ook de auto's geen hinder. Het openbaar vervoer met hun dubbele bussen hebben totaal geen plaats in een dorpskern, met de op en uitstap plaatsen voor of achter een kruispunt totaal onbegrijpelijk! Sleepdienst Roelandts gebruikt momenteel het langeveld ter hoogte van het kerkhof als zijn personnlijke parkeer terrein, icl de nachtelijke interventies. Het langeveld gaat binnenkort een echt parkeer terrein worden voor de bewoners van de nieuwe app in de gebroeders VT straat. Holsbeek gaat volledig dicht slippen. Dus opgesomd. Geef de fietsers een goede opleiding, controleer veel op het rijgedrag van de fietsers, alsook de staat van de fiets, verlichting! Ban bakfietsen en snelle e bikes uit het verkeer in holsbeek en we zijn weer een beetje korter bij een ideale verkeers situatie...
lees meer
Scenario 2 in combinatie met fietsstraat
Scenario 2, situatie zoals het nu al is, vind aangenamer dan toen het vroeger was. Door van het Langeveld een fietsstraat te maken, wordt het nog wat veiliger voor de fietsers én voorkom je dat er te snel gereden wordt, waardoor het ook voor de buurtbewoners aangenaam wonen blijft.
lees meer
Voorkeur voor scenario 1 of eventueel 3. Maar zeker niet 2.
Scenario 1 is zoals het vroeger was. Dit werkte goed volgens mij. Weinig sluipverkeer op het Langeveld. Fietsers konden veilig fietsen. Ik heb er zelf ook jaren gefietst en heb me nooit onveilig gevoeld daar. Veel verkeer was er ook niet. Voordeel is dat inwoners van het Langeveld (vnl tussen Oude Daalputstraat en Pleinstraat) makkelijk naar Holsbeek-Dorp kunnen rijden.
Scenario 2 is voor mij een no-go. Dit zorgt ervoor dat inwoners en bezoekers van het Langeveld veel moeten rondrijden, dit geeft ook meer verkeer op de Leuvensebaan.
Scenario 3 is eventueel een mogelijkheid. De bewoners en bezoekers van het Langeveld moeten minimaal omrijden. Het sluipverkeer wordt deels geweerd uit het Langeveld. Maar biedt weinig voordelen ten opzicht van scenario 1 denk ik.
Conclusie: houden zoals het vroeger was (voor de wegenwerken op de Leuvensebaan). Wat goed is moet niet veranderd worden.
lees meer