Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X

Geef je mening over de scenario’s van het Langeveld

Bekijk de 3 scenario’s voor je feedback geeft

49
20

Deze suggesties werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 49 bijdragen
Voorkeur voor scenario 1 of eventueel 3. Maar zeker niet 2.
Scenario 1 is zoals het vroeger was. Dit werkte goed volgens mij. Weinig sluipverkeer op het Langeveld. Fietsers konden veilig fietsen. Ik heb er zelf ook jaren gefietst en heb me nooit onveilig gevoeld daar. Veel verkeer was er ook niet. Voordeel is dat inwoners van het Langeveld (vnl tussen Oude Daalputstraat en Pleinstraat) makkelijk naar Holsbeek-Dorp kunnen rijden. Scenario 2 is voor mij een no-go. Dit zorgt ervoor dat inwoners en bezoekers van het Langeveld veel moeten rondrijden, dit geeft ook meer verkeer op de Leuvensebaan. Scenario 3 is eventueel een mogelijkheid. De bewoners en bezoekers van het Langeveld moeten minimaal omrijden. Het sluipverkeer wordt deels geweerd uit het Langeveld. Maar biedt weinig voordelen ten opzicht van scenario 1 denk ik. Conclusie: houden zoals het vroeger was (voor de wegenwerken op de Leuvensebaan). Wat goed is moet niet veranderd worden.
Els V.
0 1
lees meer
Mijn voorkeur gaat naar scenario 2.
Welk scenario ook gekozen wordt, zou ik van het Langeveld een "Fietsstraat" maken: fietsers niet inhalen en max. 30 km/u
Luc M.
0 0
lees meer
scenario 2 geniet mijn voorkeur
ideale compromis tussen leefbaarheid en mobiliteit met aandacht voor de fietsers. Eventueel snelheidsremmers installeren in Langeveld en Leuvensebaan: ik merk dat er soms nog te snel wordt gereden, ook na de heraanleg van de leuvensebaan
Luk M.
0 0
lees meer
mijn voorkeur: scenario 2
Wat mij opvalt in alle drie de scenario's is dat er telkens 1 dezelfde naam opduikt. De naam van een bedrijf. Wellicht dus een belangrijke speler in dit dossier. Wel knap dat dat bedrijf, na nog maar net in het Langeveld te zijn gevestigd, nu al zo bepalend is voor de inrichting van die straat ... Dus, geen namen van die kleuters, de dappersten van ons allemaal, die nu tijdens de knip veilig naast hun mama of papa naar hun schooltje kunnen fietsen. Ook geen namen van de tientallen kinderen en scholieren die een veilige fietsweg hadden gevonden. Ook niet van de honderden pendelaars en recreanten (met fiets of te voet) op deze fietsknooppuntenroute. Jammer ! Maar straks, bij een mogelijke (feestelijke) introductie van scenario 2 krijgen ze wél een stem en hun naam in de aftiteling. Mooi !
Herman T.
0 2
lees meer
scenario 3 krijgt onze voorkeur
Voorkeur voor scenario 3. Zo kan elke bewoner van het Langeveld met de auto richting Leuven en richting Aarschot zonder al te veel omweg te moeten maken. Fietsers en voetgangers krijgen zo toch ook ruimte in het Langeveld. Aan de knip aan de Oude Daalputstraat en Langeveld zou best wel een snelheidsremmend element voorzien worden. Anders wordt dit 's morgens zeker terug een sluipweg met één rechte bocht. Van rechts kan daar toch geen verkeer komen, tenzij fietsers. En die gaan bij bosjes tegen de poort aan het Kasteel gereden worden. Best ook dan aanduidingen waar fietsers en voetgangers kunnen rijden of gaan. Zachte berm is op de meeste plaatsen nog terrein van de honden en hun behoeften.
Michel C.
0 0
lees meer
Scenario 2 heeft zijn nut bewezen en geniet dus de voorkeur
'Samen naar een veiliger Langeveld', dus ligt de focus op de veiligheid van zwakke weggebruikers in Langeveld. Het comfort van de autobestuurder dient ondergeschikt te blijven aan die veiligheid mijns inziens. Scenario 1 maakt de auto tot koning want resulteerde vroeger al in sluipverkeer owv één rechte lijn van Pleinstraat tot in Holsbeek-Dorp. Project Zone 30 van Stad Leuven (kernen Wilsele en Wijgmaal) impliceert nog meer auto's op zoek naar een snel alternatief voor E314 & Aarschotsesteenweg via Waze, Maps en andere technologie. Zeker af te raden scenario dus. Scenario 3 behoudt de knip, maar halfslachtige oplossing om sluipverkeer te ontraden want het gedeelte dat het meest uitnodigt tot hoge snelheden tot aan de dreef blijft een alternatieve sluipweg voor het stuk in de Leuvensebaan met geparkeerde wagens die het verkeer afremmen. Enige voordeel in dit scenario is de omweg te vermijden voor bewoners... wanneer ze met de auto rijden. Die 2 minuten tijdswinst weegt mijns inziens niet op tegen de veiligheid van wandelaars en fietsers (vaak beginnende fietsertjes en schoolgaande jeugd) op de drukste momenten. Scenario 2 heeft zijn nut al bewezen + laat toe het tijdelijke asfalt aan de Oude Daalputstraat volledig terug weg te halen (ontharding + groene karakter van onze gemeente). De huidige situatie vereist overigens geen andere verharding (voetpaden,...)
Filip W.
0 0
lees meer
mijn voorkeur gaat uit naar scenario 2 gevolgd door scenario 3
Als ik ze wat nader bekijk is het voor mij duidelijk dat scenario 2 voor fietsers als de beste keuze is. Scenario 3 is ook ok voor fietsers maar men loopt het risico dat er sluipverkeer kan komen waardoor in een minder rustige straat gaan moeten rijden. Men zou dit kunnen verhinderen door de snelheid op 30km/uur te zetten. Of nog strenger als een “Fietsstraat” te catalogeren. De Pleinstraat zou men beter ook als een voorrangsweg organiseren, juist zoals nu is gebeurd met de Leuvensebaan.
Jean K.
0 0
lees meer
Als bewoner van het Langeveld, ergens halverwege, geniet scenario 2 mijn voorkeur.
Bij Scenario 1 wordt terug sluipverkeer aangetrokken voor autobestuurders die het geduld niet hebben om de Leuvensebaan te gebruiken omwille van geparkeerde auto's en wegversmallingen (vooral avondspits in de week en zaterdag). Aangezien deze elementen niet aanwezig zijn in het Langeveld wordt dan ook niet zo gekeken naar de snelheid waarmee men door het Langeveld raast. Scenario 2 biedt de mogelijkheid aan de fietsers en voetgangers om het Langeveld op een veilige manier te gebruiken. Scenario 3 werd in functie van een bedrijf gecreëerd. Ik persoonlijk vind dit een verkeerde instelling. Wat als het bedrijf binnen een paar jaar verdwijnt uit het Langeveld, gaat de situatie dan terug aangepast worden aan de volgende uitbater van het bedrijf. Ik denk toch dat de bewoners de belangrijkste gebruikers zijn van de straat en dat de straat niet dient aangepast te worden aan de eisen ven een bedrijf waarvan men geen zekerheid heeft dat het daar zal blijven bestaan. Ik heb ook nog een algemene opmerking ivm het gebruik van het Langeveld. Welk scenario er ook wordt uitgewerkt, veel hangt af van de mentaliteit van de gebruikers. Als iedereen zich houdt aan wat er verwacht wordt van hem, zowel voor de autobestuurder, de fietser, de voetganger, ... zou het altijd een leefbare straat moeten zijn. Maar als het merendeel zijn voeten veegt aan wat er verwacht wordt, zal je nooit een perfecte oplossing vinden. De mentaliteit van de mensen in het verkeer dient bijgewerkt te worden. Guy D.
Guy D.
0 0
lees meer
scenario 3 is het beste evenwicht tussen alle belangen: sluipverkeer wordt gehinderd maar bewoners kunnen in beide richtingen weg; vnl bewoners dus
3 als evenwicht voor alle belangen: bewoners kunnen in alle richtingen weg, hoeven geen grondafstand te doen en wonen in een rustige straat. Doorgaand (sluip)verkeer wordt gehinderd: de moeilijke doorgang zal zoveel vertragen dat men gewoon op de autostrade zal bijven aanschuiven. Net zoals er nu merkbaar minder verkeer via de Leuvensebaan zich een weg zoekt. Enkel lokale bewoners kunnen al eens van school in De Plein rechttoe rijden, of na de Delhaize eens langs daarrijden: dat is beperkt. Controle op de 50 km zal nodig blijven, maar zal vnl eigen mensen betreffen: overtreders misschien op facebook zetten? Voor de fietsers is het geen probleem dat er ook auto's zijn: ze mogen niet met teveel zijn, niet te hard rijden. En niet teveel op straat parkeren: ook op Langeveld parkeren met parkeerkaart? Het kan helpen om heel Langeveld een fietssuggestiestrook te maken: twee grote rode banen aan beide kanten, lijkt wel te werken als psychologie. Al trekt een recente studie dat ook weer in twijfel: nutteloze investering is het dan.
Jan D.
0 0
lees meer
ik kies scenario 2
ik kies scenario 2 omdat ik al jaren dagelijks langs het Langeveld fiets en deze knip echt als een verademing heb ervaren. Ik vroeg me al jaren af waarom dit geen fietsstraat werd (wat blijkbaar in geen enkel scenario aan bod komt, jammer)
An F.
0 0
lees meer
Scenario 3 is het enige wat voor ons van toepassing is. De vrachtwagens alsoo, …kunnen niet keren als de betonblokken in de huidige positie blijven
Vrachtwagens kunnen niet keren waardoor ze achteruit de volledige straat moeten uitrijden. Onze oprit is geen openbare draaiplaats voor vrachtwagens. Onze brievenbus werd al drie keer omvergereden.
Jos M.
0 2
lees meer
De veiligste is scenario 2
Langeveld is een lange rechte straat zonder hindernissen dus uitnodigend voor snelheid daarom is een knip noodzakelijk vooral omdat er niet overal twee voetpaden zijn en geen fietspaden!
Anne H.
0 0
lees meer
Nr 1 is perfect
Het was vroeger ok
Florquin V.
0 0
lees meer
Scenario 2 werkt nu al prima - maar waarom je beperken tot Langeveld?
De knip in Langeveld werkt nu al prima. Zeker te behouden! Aangenaam en veilig om te fietsen, lopen, wandelen. Ook de buurtbewoners geraken er nog met hun auto. Doorgaand verkeer hoort er niet en wordt zo efficiënt geweerd. De huidige opstelling bespaart ook op onnodige investeringen in fietspaden waardoor je dat budget weer aan andere zaken kan besteden (ontharding, bomen, bermen, ...). De vermelde nadelen bij scenario 2 zijn wel een lachertje: - Roelants: de vraag is vooral of die activiteit compatibel is met de (nieuwe) ligging, draai aub de redenering niet om - Auto's die moeten omrijden: serieus? Een voertuig dat voor jou de inspanning doet.. - Meer verkeer op de Leuvensebaan: was dit niet het doel? - er is echter minder bewoning in de Daalputstraat: net daarom is er nood aan meer ambitie om ook dit stuk aan te pakken en terug te geven aan de bewoners, wandelaars, fietsers en de natuur. Nog enkele tips: - onthard het tijdelijk aangelegde stuk bij de Oude Daalputstraat - Daalputstraat: voorzie daar ook een knip voor auto's - Geef ruimte aan de natuur : kijk naar de voorbeelden ecoveloduct, ontharden tot 1 baansweg met passeerstroken, fietstraten om fietspaden uit te sparen en te ontharden, plaats meer bomen en struiken want Holsbeek is te grijs in de buurt van bebouwing - Plaats niet nog meer verkeersborden (bv. zone 30, 30, ...) als je toch geen handhaving voorziet. Men houdt zich er toch niet aan (cfr. Holsbeek-dorp) - Denk aan de nieuwe vervoersmodi: bakfietsen,etc
Tim B.
0 0
lees meer
Alle scenario's leggen zowel voor Langeveld als Leuvensebaan de klemtoon op functioneel gebruik door de auto en gaat zo in tegen het projectdoel.
Het projectdoel is "Samen maken we van Langeveld een veilige fietsroute". Dit veronderstelt dat het hoofdfunctioneel gebruik van het Langeveld de "fiets" is. Veilige fietsroutes creëer je door fietsen te scheiden van gemotoriseerd vervoer zoals moto's, auto's, vrachtwagens en bussen. Het realiseren van deze hoofddoelstelling kan door: 1) het gemotoriseerd vervoer zo snel als mogelijk afleiden naar de Leuvensebaan (door de 3 eerste stukjes van het Langeveld alternerend eenrichting te maken en door wie uit de Daalputstraat komt zo snel als mogelijk naar de Leuvensebaan te leiden door eenrichtingsverkeer ter hoogte van de zagerij omhoog) 2) sluipverkeer in zowel Langeveld als Daalputstraat te vermijden (door bovenstaande, door behoud van de huidige knip en door ervoor te zorgen dat het eerste deel van het Langeveld enkel via de Erembodegemstraat bereikbaar is en niet meer via de Leuvensebaan rechtstreeks) 3) fietsvriendelijke verkeersregels in te voeren (door de bestaande voorrangsregels met voorrang van rechts te herbekijken en voorrang te geven aan fietsers in het Langeveld of de invoering van een fietsstraat in volledige Langeveld of andere snelheidsbeperkende maatregelen). Belangrijk om hierbij ook het kruispunt ter hoogte van de Pleinstraat mee te nemen en de voorrang van rechts wegwerken). Jammer ook dat niet aan de aangename inrichting wordt gedacht (bv. bankje onder een boom, wat minder asfalt in het Langeveld en meer groeninrichting met eventueel ruimte voor water, ...)
Nele B.
0 2
lees meer
Onze voorkeur: scenario 2
De huidige situatie is het meest veilige, aangename scenario.
Saskia T.
0 0
lees meer
Mijn voorkeur gaat uit naar scenario 2 omdat dit het meest fiets- en wandelvriendelijk is.
Het Langeveld is gekend voor hoge snelheden bij doorgaand verkeer.
Guido F.
0 1
lees meer
Scenario 2 heeft mijn voorkeur
Door een vermindering van doorgaand verkeer + afremmen van de snelheid, is scenario 2 de veiligste optie voor fietsers, voetgangers en kinderen in de straat. Op de brede stukken van het Langeveld (vanaf zagerij richting Dorp) zouden verkeersremmers de veiligheid verder kunnen verhogen, eventueel samen met het inrichten van een fietsstraat voor dit gedeelte. Deze verkeersremmers kunnen groen zijn (bv bomen?), passend bij onze groene gemeente! De andere scenario's zijn minder interessant omdat ze het sluipverkeer zullen verhogen. Vooral tijdens het spitsuur vrees ik dat de verkeerssituatie opnieuw onveiliger wordt, niet in het minst voor onze fietsende kinderen/jeugd!
Annelies L.
0 0
lees meer
Mijn voorkeur gaat naar scenario 2 al blijf ik op mijn honger voor een grondig doordachte aanpak die niet alleen naar het stuk tussen Zagerij en plein
Langeveld IS deel en ligt op het fietsnetwerk Vlaanderen. Dit zou het geknipte moment zijn om net als vele andere Vlaamse gemeentes de straat conform aan te passen. Wijgmaal, Tremerlo! Wezemaal ea hebben hier al werk van gemaakt door ofwel te beperken tot lokale bewoners en/of fietsstraten in te voeren. Jammer dat dit in Holsbeek niet kan. Scenario 1 en 3 stimuleren sluipverkeer (niet noodzakelijk wazegebruikers) voor iedereen die van Action, Aldi enz komt om snel (!) de Leuvensebaan te ontwijken. Er is een weg die de gemeentes verbindt = Leuvensebaan. Heel veel geld is naar het ruggegraadpriject gegaan. Dit nu omzeilen door het autoverkeer te laten racen op een paralelle fietsweg is zonde. Scenario 2 is dan nog best of, doch vrachtwagens toelaten die aan heuse snelheid door het eerste stuk racen en nadien boomstammen lossen op Leuvensebaan (meestal op het fietspad) lijkt me minstens aan te pakken.
Chantal V.
0 1
lees meer
ik ben voorstander van scenario 2
Bij scenario 1 en 3 zal de Langeveld tussen De Dreef en de Pleinstraat gebruikt worden als sluipweg. Ervaring leert dat er dan sneller wordt gereden dan de opgelegde 50km/u. Gezien Holsbeek-Plein tussen Wilsele en Kessel-Lo ligt waar de straten 30km/u zijn en waar binnenkort ‘geknipt’ wordt, vrees ik dat nog meer nieuwe sluipwegen zullen gezocht worden via Holsbeek. Dit is niet enkel het probleem van de Langeveld maar ook van andere straten. Het stuk Langeveld tussen de Dreef en de Pleinstraat is ook te smal voor verkeer in twee richtingen. Dit leidt tot een onveilige situatie voor voetgangers, lopers en fietsers. Ook een dubbele weg in de oude daalputstraat lijkt me niet aangewezen gezien de oude rode beuken het nu al moeilijk hebben met de klimaatwijziging, nog meer verharding aan hun wortels lijkt me dan geen goed idee. In andere dorpen waar oude rode beuken staan, wordt net minder onthard en wordt de weg net auto-luwer gemaakt. Ik ben wel geen boomspecialist maar wel heel erg bekommerd over de oude dreef waarvan iedereen ziet dat deze bomen het de laatste jaren erg moeilijk hebben. Werd scenario 3 voorgelegd aan een boomspecialist?
Martine C.
0 0
lees meer
Mijn voorkeur gaat naar scenario 2. Dit vind ik het veiligst voor de fietser. Scenario 1 zou ook nog kunnen maar scenario 3 zeker niet.
Scenario 2 is het veiligst voor de fietser
Kristel V.
0 0
lees meer
Absoluut scenario 2 te verkiezen
Scenario 2 werkt, dat zien we elke dag opnieuw: fiets- en wandelvriendelijkst, geen sluipverkeer meer in het Langeveld tss de kasteeldreef en de Pleinstraat, enkel nog rustig bestemmingsverkeer. Huidige situatie dus bestendigen aub! Als dat onmogelijk zou blijken, dan nog eerder scenario 1 waar nog enige ontmoediging voor sluipverkeer is. Scenario 3 is een gitzwart scenario, want tweerichtingsverkeer tss dreef en Pleinstraat EN op oude daalputstraat nodigt alle autoverkeer richting/vanuit Leuven gewoon uit om de ontmoedigende maatregelen op het parallelle stuk van de Leuvensebaan te ontwijken, met alle gevolgen van dien voor de verkeersveiligheid…
Joris V.
0 0
lees meer
Het 3de is volgens ons het beste
moeten nodeloss omrijden nu.
Lut V.
0 0
lees meer
Enkel scenario 2 zal zorgen voor een veilig en aangenaam gebruik voor zwakke weggebruikers.
...
Marc W.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 49 bijdragen